GELANG KAYU NAGASARI ASLI


GELANG KAYU NAGASARI ASLI

Pokok Nagasari atau nama saintifiknya Mesua Ferrea (Ceylon ironwood, Indian rose chestnut, or Cobra's saffron). Pokok ini ditanam secara meluas sebagai hiasan kerana bentuknya yang rendang, dedaunan hijau, dengan hiasan merah jambu, dan bunga putih yang besar.

Ia berasal daripada bahagian tropika Sri Lanka, India, Nepal selatan, Burma, Thailand, Indochina, Filipina, Malaysia dan Sumatera, dimana ia tumbuh di hutan hijau, terutamanya lembah sungai. Di Himalaya timur dan Ghats Barat di India, ia tumbuh sehingga ketinggian 1500 meter manakala di Sri Lanka ia tumbuh hingga 1000 meter.

Kayu pokok ini sangat keras, berat dan kuat. Ketumpatan kayu ini adallah 940 hingga 1195 kg/m3 (59 hingga 75 lb/ft3) pada kelembapan15%. Warna nya deep dark red. Bunga, daun, benih dan akar mempunyai ciri-ciri perubatan dan digunakan sebagai ubat herba di India, Malaysia dan sebagainya.

Antara khasiat kayu nagasari adalah :

Kayu nagasari ini dipercayai boleh menjaga keharmonian sesebuah keluarga. Tetapi perkara ini akann terjadi pada orangg yang jujur. Jika seseorang itu mempunyai sifat  negatif seperti tidak ikhlas dan selalu mengeluh nescaya keharmonian keluarga itu tidak akan dapat dirasai.

Kayu nagasari ini boleh  menghindarkan pemiliknya daripada terkena sihir.
Boleh mengubati emam panas.
Boleh mengubati luka yang ada pada tubuh manusia (luka luaran).
Boleh mengurangkan keputihan dan melancarkan peredaran kitaran haid.
Anti petir.

UNIT TERHAD. BERMINAT? KLIK

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TONGKAT KAYU TERAS IBOR

Batu serai bunian berubah warna

BESI TOWO ASLI RAJA BESI IBU KURSANI

CARA KILATKAN BATU CINCIN AGAR TETAP BERSINAR

Besi Leleh Ampuh Khasiat

CINCIN BATU SISIK NAGA HIJAU ASLI

TERAS KAYU MENANG

CINCIN PERAK BATU AKIK KARANG NUNGGAL

FOSIL KAYU MALAM ASLI