CARA KILATKAN BATU CINCIN AGAR TETAP BERSINAR

Terdapat pelbagai jenis batu cincin ataupun batu akik di pasaran. Biasanya penjual akan merawat batu cincin tersebut agar sentiasa kelihatan menarik dan berkilat. Batu batu cincin yang berkilat dan bening juga boleh mempengaruhi harga cincin. 

Cincin apabila dipakai lama kelamaan akan pudar dan kelihatan sedikit kotor. Oleh itu di sini saya berkongsi dengan anda semua bagaimana untuk kita kilatkan batu cincin agar sentiasa bersinar dan terjaga. 




Terdapat pelbagai cara untuk kilatkan batu cincin.

1. Menggosok batu cincin dengan daun pisang kering.


Cara ini digunakan oleh nenek moyang kita zaman dahulu untuk mengilatkan batu cincin. Kaedah yang digunakan pun sangat mudah.

Gosok batu tersebut secara searah dan batu itu akan muncul kilau yang terpancar.

2. Selain daun pisang boleh juga digunakan bahan material kulit haiwan. Ini kerana bahan material kulit haiwan itu masih mempunyai minyak walaupun sedikit. 

3. Menggosok batu dengan media bambu atau buluh.  Cara ini juga digunakan oleh orang tua zaman dulu secara tradisional. Tekstur kulit bambu adalah halus. Gosokkan batu cincin tersebut dalam satu arah. Cara ini dapat mengilatkan batu cincin tersebut.



-gosok batu cincin tersebut secara halus dan jangan terlalu keras kerana dibimbangi akan menyebabkan batu cincin tu tercalar.

-gosok batu cincin secara searah sahaja. Namun ini dinasihati agar jangan terlalu sering digunakan agar batu cincin itu tidak terkikis. Elok dilakukan dalam tempoh dua minggu atau sebulan sekali.

4. Rendam batu cincin dalam air kelapa. Cara ini paling mudah kerana tidak memerlukan banyak tenaga. Anda hanya perlu memasukkan batu cincin dalam cairan yang ada air kelapa sahaja.

-Rendamlah selama beberapa jam atau sehari semalam untuk mendapat hasil yang baik. Selepas direndam selama sehari semalam  keringkanlah batu tersebut serta dilap dengan lembut.
 
5. Menggosok batu cincin dengan kertas pasir atau amplas. Pilihlah kertas pasir yang sesuai yang mempunyai tekstur lembut. Biasanya mempunyai ukuran 1200 dan 1500. Gosoklah batu tersebut secara searah dan perlahan-lahan.

Jadi untuk beberapa cara untuk di atas, jika anda masih kurang yakin anda boleh hantar ke kedai cincin untuk mengilatkan batu cincin anda. Info ini hanyalah sekadar perkongsian jika anda ingin mencoba sendiri. 

Selamat mencuba.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TONGKAT KAYU TERAS IBOR

Batu serai bunian berubah warna

BESI TOWO ASLI RAJA BESI IBU KURSANI

Besi Leleh Ampuh Khasiat

CINCIN PERAK BATU MARJAN MERAH ASLI

CINCIN PERAK BATU AKIK KARANG NUNGGAL

TERAS KAYU MENANG

CINCIN BATU SISIK NAGA HIJAU ASLI